torsdag 11 juni 2009

Meducin

De ringde från Kvinnis i dag och tyckte jag skulle komma till jouren eftersom det var så ont om läkartiden. Så vi stack dit till fem – och var färdiga tre timmar senare.

Sköterskan sade i telefon att jag skulle komma in för att få medicin och göra ultra så inte hade jag någon aning om att det skulle ta så länge. Men vi började med CTG, jag skulle ligga en halv timme med bälte kring magen så de fick bebisens hjärtkurva. Men bebisen somnade förstås, så de kom in med ananassaft åt mig för att väcka den och så fick jag ligga där en stund till. Till slut hade jag legat där i över en timme.

Efter det fick vi vänta i väntrummet, sedan träffa läkaren som gjorde ultra och skrev ut recept på Adursal för att sänka gallsyrevärdena och Atarax för att minska på klådan. Sen fick vi vänta lite till och så tog de blodprov för att utesluta några olika virussjukdomar (här hängde jag inte riktigt med men de sa att det är rutinprov för alla som har klåda) och sen fick jag en ny tid för att komma in på måndag. Då blir det CTG och ultra igen och så ska de ta blodprov för att se om medicinen hjälpt.

Och medicinerna ja, i bipacksedeln för båda två står det att de inte ska tas under graviditet och amning, så det känns ju lite konstigt. Fast oftast när det står så handlar det väl om att medicinen inte undersökts tillräckligt eller nåt... nå, på apoteket sade de att jag ska ta Atarax bara om jag absolut måste, så tänkte att jag tar det till natten så jag får sova och försöker vara utan på dagen. Nog är det ju viktigt att man är utvilad också och klådan har ju gjort det så gott som omöjligt att sova så.

Men sånt, nu är det bara att hoppas att medicinen sänker gallsyrevärdet och så får vi veta mera på måndag. Ska i morgon åka till landet med mamma så jag får vila ut (ska ju bli så fint väder också!) och har något annat att tänka på. Blir skönt.

1 kommentarer:

Mamma sa...

Vi råkade tydligen vara samma dag på kvinnis! Inte riktigt samma tid, ja satt på torsdagen där från 9 till 14... Men min dom var inte lika trevlig.. Utomkvedeshavandeskap och cellgift i skinkan.. Så ingen baby för oss...

Var där igen idag för att ge blodprov så får se om giftet har inverkat.

Hoppas allt går bra för dig! Ha en skön "slutspurt"!