onsdag 10 juni 2009

Klåda

Mitt urinprov var rent men nu har jag under natten haft värsta klådaattacken, hela kroppen kliar. Främst handflator, fotsulor och mage då så jag ringde rådgivningen genast på morgonen eftersom de varnat för precis de här symtomen i slutet av graviditeten, kan betyda att min lever inte fungerar som den ska. Jag vet inte riktigt vad det betyder och rådgivningstanten ville inte spekulera förrän vi fått resultaten, men jag har en kompis som råkade ut för samma och hennes levervärden blev sen så höga att de satte igång förlossningen lite tidigare. Så ska nu gå och ta blodprov så vet vi mera sen. Suck.

Bebin sparkar ändå som vanligt så det känns ju skönt. Återkommer.



EDIT: Ja när läkare inte vill spekulera så googlar man ju själv, det är kanske inte alltid så klokt. Men: det verkar alltså finnas något som kallas vanlig graviditetsklåda och kan förekomma lite var som helst, och så finns det graviditetshepatos vilket betyder klåda i handflator och fotsulor och höjda lever- och gallavärden. Det var det jag just tog blodprov för, resultaten kommer i dag eller i morgon.

Vad som händer sen beror helt på värdena. Är de väldigt höga kan man bli intagen på sjukhus för medicinering, är de riktigt akuthöga kan man bli igångsatt genast. Vanligast verkar det vara att man får medicin (piller) att äta hemma och så går man på uppföljning och ultraljud lite oftare. Och så fortsätter de mäta levervärdena då, för att följa med om de stiger eller inte.

Stiger de får man troligen boka en tid att bli igångsatt tidigare än den beräknade dagen, men också om värdena inte är väldigt höga så låter man inte en graviditet med graviditetshepatos gå över tiden dvs man verkar bli igångsatt senast på den beräknade dagen.

Så verkar de inte riktigt veta vad graviditetshepatos beror på, det är vanligare i Sydamerika och i Skandinavien men väldigt ovanligt annars, var väl under 1 procent som drabbas i Europa. De antar att det är graviditetshormonerna som påverkar levern. Det är gallproduktionen i levern som påverkas, så att gallflödet till tarmen minskar och det byggs upp gallsalter i blodet, därför kliar det så. Är lite bättre nu än det var på natten men jag kunde ju knappt sova alls för händerna och fötterna kändes som om de var fullbitna med myggbett! Blev helt galen!

Nå. Jag vet ju inte om det verkligen är graviditetshepatos och hur allvarligt det i så fall är så är ju ingen idé att oroa sig och stressa förrän resultaten kommit. Och så blev jag faktiskt lite lugnare av att läsa om tillståndet på nätet eftersom det inte verkar vara någon fara för barnet så länge man följer upp värdena. Men det som stressar mig är om jag måste bli igångsatt tidigare och hur vi i så fall ska lösa det med A:s jobb och ledigheter, och så känner jag ju mig inte riktigt redo ännu liksom... men som sagt, ska inte fundera på det nu när vi inte vet något alls. Kanske det bara slutar klia plötsligt och visar sig vara bara vanlig, helt ofarlig klåda!?

0 kommentarer: