tisdag 30 juni 2009

Faderskapsförpackning

I går fick blivande far sin pappalåda, han blev riktigt glad! :)

Den innehöll:
– öronproppar åt far och hörselskydd åt baby så de kan gå på konsert
– bodyn Min pappa är starkare än din pappa (tack Hups!)
– senaste Ipanapa cd:n, låten Pölkkypää ei käytä kypärää har spelats flitigt på Radio Helsinki så jag tänkte att vi kanske står ut med den barnskivan?
– boken Vauva, omistajan opas (engelsk version på Google books här) med info om allt från blöjbyte, matning och bad till babyutrustning och -tillbehör och information om sjukdomar, utveckling och allt möjligt annat.
– nappflaska och haklapp från HIFK:s fanbutik, stackars barn får inte välja hockeyfärg själv haha

Och så lade jag med en flaska single malt whisky också, ifall A vill ordna varpajaiset. En del är ju hårt emot traditionen men det beror ju lite på hur det ordnas: har hört horrorstoryn om farsor som ordnar supfest medan mamma o baby ännu är på BB och hemmet är en enda röra när de kommer hem, det är så sjukt att jag bara kan skratta åt det (läs mer tex här). Men om man ser det som en kväll där faderskapet firas (varför skulle man inte få fira, det är ju en enorm grej!) och tar för givet att pappa fixar, kockar och städar själv (hallåå, året är 2009) är det ju en annan sak. Det är väl bara roligt om nyblivna pappor vill bjuda sina vänner på en skål och visa att de är stolta över att ha blivit far? Kanske det gör gott åt vännerna också, haha. Sen behöver det ju inte ske medan vi ännu är på BB för där hoppas vi ju få familjerum så A kan vara med hela tiden. Men sen efter ett par veckor när man orkar bättre kanske jag och bebin kan vara hos mormor eller någon kompis en kväll så det får ske lite male bonding hemma hos oss... och sen när jag slutar amma tänker jag fira med ammajaiset, så det så!

5 kommentarer:

Hups sa...

Det va så lite så! :) Och hej, vem vet - kanske vi ses på Kvinnokliniken nästa vecka!

Unknown sa...

Vitsi vad gulligt! Jag har lyssnat massor på Ipanapa ettan med min baby-bästis och den är i alla fall sjukt bra! Bäst tycker jag om låten om svinens kärlek :)

Det knakar i magen sa...

Svinens kärlek? Låter lovande. ;D

Och Hups, ja vem vet...! Spännande! :)

Anonym sa...

hahaha, ammajaiset, det ska jag också ha :D

-puva

Unknown sa...

Jo den är helt härlig den där svinens kärlek, minns inte vad den heter, men den sjunger om alla möjliga djurpar o sen "niin mikseivät sitten myös SIKA ja SIKA - saparon verran ja kärsänsä mitan toisilleen vannoisi ikuista valaa - oi rakkaani, sulle mun kyljykset palaa" :D
och - jag håller helt med dig om att varpajaiset kan vara hur bra och gulligt och kiva och behövligt som helst - om det går till just som du beskrev det då. Och den där pappa-lådan hahahaaa - det sötaste jag hört om på länge. Tänker stjäla din idé om jag nångång själv får en bebis.