lördag 6 juni 2009

Alkoholfritt

Fick en mycket god alkoholfri bål på festen i går, smakade typ Schweppes Russian och tranbär. Eller grapefrukt. Hmm, den var rosa iaf... ursäkta, jag är inte så bra på att blanda drinkar. Däremot är jag bra på att beställa dem och min öltand värker som aldrig förr så tänkte att det måste ju finnas andra gravida där ute med samma problem? Gör en liten lista på vad jag helst dricker för alkoholfritt på krogen och hoppas på tips om någon har. :)

Ingen favoritordning här eftersom vad jag vill ha helt beror på stämningen och magkänslan men:

- Mineral- eller sodavatten. Blir alltid några glas av det för är ju så törstig hela tiden. Ett stort stop slinker ner hur fort som helst och det är gott med bubblor.

- Läsk. Har blivit storkonsument av cocacola och då menar jag inte bara på krogen utan också hemma, på kafé, på jobbet (när jag jobbade), på spårvagnen, ja var som helst. Läsk eller bara tonic i ett litet glas med sugrör och citronskiva har dessutom den fördelen att det går hem som "riktig drink" om man i början vill dölja graviditeten (funkar alltså inte just nu, höhöhö). Se bara upp för glupska fulla vänner som vill smaka och kan avslöja dig. Fast iofs, de kompisar som brukar smaka på mina drinkar var nog så fulla att de inte märkte att drinkarna var alkoholfria. Då i början alltså. Haha.

- Alkoholfri öl. Tyvärr är det förvånansvärt många krogar som inte alls erbjuder det och när de gör det är det antingen Becks (USCH, smakar vatten med lite magsaft i) eller Nikolai. Nikolai är helt okej, men har blivit så trött på det nu att jag inte vill ha mera. Den mörka tycker jag är godare, smakar helt enkelt mera. Den ljusa är som sagt okej, men har samma problem som de andra vanliga alkoholfria butiksölen Holsten och Bavaria: de smakar inte öl utan bara kolsyrat vatten med lite ölsmak i. De ölsorter som har 0,5 procent alkohol i är lite bättre. Bäst är att alltid välja en riktig ölkrog med stort sortiment när man ska träffa folk, så brukar det finnas en tre-fyra alkoholfria eller nästan alkoholfria öl att välja mellan. Weihenstephaners Weissbier tycker jag är ganska god, lite citronsur men smakar ändå riktig öl. Läs mer om alkoholfria öl här, här och här. :)

- Alkoholfri cider. Stowford är gott, smakar riktig hemgjord äppelsaft. Söt, visst, men inte nära på så söt som vanlig stopcider som jag aldrig dricker. Obs bara att den har 0,5 procent alkohol den också, vill man ha helt alkoholfri är till exemoel Kopparbergs äppel&tranbär ganska bra och finns i rätt många matbutiker. Fick ändå märka att det är bättre att dricka den ur glas än ur burk för när jag drack direkt ur burken fick jag dömande blickar och glåpord när folk trodde jag söp i mig riktig cider. Suck.

- Så till min klara favorit: alkoholfri mojito. NAM! Funkar säkert med andra drinkar också, be bara bartendern ersätta spriten i din vanliga favoritdrink med något annat. Det här började jag med i London för där fanns aldrig alkoholfri öl eller cider på krogen. Så jag fick en mojito med sodavatten och äppelsmaksirap i och oj oj vad den var god! Så nu dricker jag alltid sådana när jag är på festligt humör på krogen, nam nam.

Annars så, ja, jag har nog tagit ett glas vanligt vin eller skumpa ibland, jag var mera noga med att inte göra det i början när det är större risk med alkoholen. En del är ju helt utan hela vägen ut men jag ser inte själv någon skada i att ta ett litet glas någon gång och det har jag både läst och hört läkare säga är okej också. Men alla gör ju som det känns bäst för dem.

Sen det där med att dölja att man inte dricker... i början alltså. Jag tyckte det var jättesvårt men löste det genom att tex ha samma vinglas hela kvällen och bara låtsas att jag fyllde på, eller genom att hälla ut vinet på toa (funkar förstås bäst på tex firmafester där du inte betalar för vinet ;) ), eller genom att byta glas med A så att jag alltid fick det halvtomma efter ett tag (leder förstås till att mannen lätt blir berusad ;D ). Så kan man ju fejka genom att dricka alkoholfritt, fast det kan vara svårt att få beställa i fred vid baren. Höjden av allt var väl när jag var på en fest där det serverades snaps och jag låtsades hutta men bara spottade ut spriten i vattenglaset efteråt, hahaha. Oj oj detta alkoholfixerade land.

Sen är det nog inte alkoholfriheten som gör kroglivet svårt egentligen utan tröttheten. Speciellt i början när vi inte hade berättat för folk ännu funderade ju vännerna varför jag inte orkade dansa. Så bästa partytipset jag har är att sova eftermiddagssömn före alla kalas!

0 kommentarer: