tisdag 9 juni 2009

Jag övar sömnlöshet

Tredje natten på en vecka som jag bara ligger vaken. Vaknade ungefär en gång i timmen och efter halv fem kunde jag inte sova längre. Tänkte att det var för att jag var hungrig så steg upp och åt en banan och läste morgontidningen men inte blev jag tröttare av det. Vet inte ens vad det beror på, har inte ont och är inte orolig för något heller utan ligger bara vaken och är helt enkelt inte trött!? Skulle förstå det bättre om jag hade sovit hela dagen i går men det gjorde jag ju inte, tvärtom var jag igång hela dagen. Och det ska jag vara i dag också, med rådgivning, tjejlunch, förberedelsekurs och jobbmiddag... ska se om jag orkar med allt.

Mätte blodtryck för det är läkartid på rådgivningen i dag och då ska man mäta allt själv före. Trycket var rätt högt, 126/86, och kilona var 80,5 dvs ett lägre än för en vecka sedan (har en lista i badrummet där jag antecknar en gång i veckan, känns pålitligare att väga sig hemma, utan kläder, på samma våg varje gång). Blodtrycket kan ju bero på att jag inte sovit och viktnedgången beror väl på magsjukan antar jag.

Dessa sömnlösa nätter kanske bara är någon grym övning för vad som komma skall, när vi får barn och "inte får sova alls", som en del föräldrar skräms? Fast jag har ju bestämt att vi får ett barn som sover gott och länge. Så då borde jag ju kunna bestämma att jag själv ska sova också, höh.


EDIT: För övrigt har graviditetswidgeten här till vänster blivit lite skum, den påstår att barnet är 51 cm långt medan häftet jag fick från rådgivningen säger att medeltalet för barn i vecka 35 (dvs trettiosjätte veckan) är 42,5 cm (ni kan läsa samma text som i häftet på vau.fi). Kanske medelvärdena är olika i olika länder och amerikanska bebisar är större? Eller mäter de olika på något sätt? Öh? Svenska värden verkar också lite större än finska, har jag märkt när jag kollat in bland annat sajten growingpeople.se.

Nå, i dag ska läkaren göra ultraljud för att kolla att bebin fortfarande ligger med huvudet neråt (hoppas hoppas), så kanske vi får någon uppskattning av hur stor bulle vi har där i ugnen då också. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

kanske den dära amerikanska widgeten inte kan räkna om från inches till centimeter? eller har det stämt hittills?

jo och enligt mitt veckovisa mejl från babycenter.se lär jag ha gått upp "minst 8kg, men det är normalt med 12kg vid det här skedet" (det här var för en månad sedan) och min rådgivningstant tycker att mina 10 extra kilon är en oroshärd och att "onkos tullut herkuteltua?". nå JO. men om jag och babyn mår bra, lill*n inte är för stor och jag inte har något socker- eller proteinproblem i urinet är väl allt fine? suck. jäkla kurvstirrare.

-puva

Det knakar i magen sa...

Jo verkar ju nog skilja mycket mellan olika länder, det där med rådgivning. Tycker du ska strunta i vågen så länge du o barnet mår bra! :) Dessutom tror jag själv hårt på att vår bebis mår bättre av att jag unnar mig lite extra bakverk o milkshake än att jag stressar över vikten. ;)