tisdag 12 januari 2010

Mos i håret, mos mellan tårna

Aaah, den sköna känslan av grönsakspuré mellan tårna... Det är ett enda klottande det här med fast mat (inte för att helamning är så rent och prydligt heller, det var ju ett enda sprutande) men jag har blivit en mästare på att torka en liten mun och ett par små händer snabbt som blixten, innan de hinner smeta potatismos eller plommonsås i både öron, ögon, näsa och hår. Hon smetar gärna in bordet också, och strittar en hel del på golvet, och märker jag inte det så trampar jag förr eller senare i det – har inte bestämt mig för om det är skönare att trampa barfota eller med strumpor på?

Har igen fått skratta gott åt en tanke jag hade före jag fick barn: "Vad äckligt att folk har sina barn klädda i nerfläckade tröjor, de ser ju så skitiga ut, är det faktiskt så jobbigt att byta till rena kläder om man råkar klotta?" MUAAAHAHAHAHA. Jag orkar inte byta fem gånger om dagen och framför allt inte tvätta fem bodyn per dag.

Så här äter hon just nu:
8-tiden morgonmål = stor portion bröstmjölk
11-12 tiden lunch = grönsakspuré/mos, ibland med någon sorts kött i
15-tiden mellanmål = frukt, antingen råskrapad eller på burk
17-18 middag = grönsaker, eventuellt med kött (om hon inte fått det till lunch)
20 kvällsgröt = havregryn med frukt, ofta plommon

... och så ganska många amningsstunder mellan varven och på kvällen, för att hon ska somna och för att hon ska få i sig vätska för pipmuggen duger bara ibland och tuttflaskan ser hon fortfarande som tuggleksak. ;)

Favoritmaten är morot, morot och morot. Allt annat går ner bara det också finns morot i såsen. Eller plommon och banan. Banan ger hård mage men det fixar man lätt med ett par matskedar plommon, och när vi nu en gång är inne på det så ni som tycker att senapskackan är obehaglig, vänta bara! Riktig mat = riktig bajs.

Har kockat en del själv åt henne och frusit in i små portioner så det är lätt att mikra (minigrippåsar funkar perfekt!) men fyller på med burkmat också. Blir bara så galen på berget med glasburkar som plötsligt växer i vårt kök... och dyrt blir det nog också med burkar i längden. Hittade en sida med recept och kostnadskalkyler här, ganska Martha men mycket bra!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Vi har precis börjat med fast föda.

Har du funderat på att ge henne mat att tugga i sig själv? t.ex. en bit kokt morot eller batat, eller en gurkstav eller såna där majssnacks för bebisar?

Saija sa...

Ahh, du o din blogg är guld värda - sâ sent som igâr undrade jag hur det blir med amningen sen när vi börjar med riktig mat. Jag har tänkt köra med "baby lead weaning", har beställt boken med teori, tips o recept men väntar ännu pâ att den ska landa pâ dörrmattan.

Erm, bajset, ja... Jag hoppas innerligt att
senapsfabriken varvar ner lite... Jag byter fortfarande 5-6 bajsblöjor per dygn. :S

Det knakar i magen sa...

Ja det är ju många som kör med fingermat nu! Jag har provat lite, S har fått suga på morot och honungsmelon men tja... jag blir så jättenervös när hon sätter i halsen (för det gör de), även om jag så där i teorin vet att hon klarar av att hosta upp det så klarar mina nerver inte av det i praktiken. Och så går det så mycket snabbare att mata henne med sked, det är så roligt när det smakar och hon bara gapar efter mera, så vi kör nog med mos och puréer till de flesta mål ännu en tid tror jag.

Lycka till med matresan åt er båda! :)

Anonym sa...

Hej,

ville bara dela med mig att dottern nu käkar batat och har bekantat sig med pipmuggen och accepterat den! Åtminstone en gång.. *knack knack* :)

Annars, tack för inlägget och beskrivningen av vad ni äter och när. Det finns så mycket information att tillgå gällande fast föda.

Hur snabbt började du ge fler mål om dagen, i vilken ordning? Och när började du ge vad?

-pu

Det knakar i magen sa...

Hmmhmm, svåra frågor, inte minns jag riktigt... började iaf med potatismos blandat med bröstmjölk (för hade några påsar kvar i frysen som måste användas eftersom hon inte tagit flaska) och så fortsatte jag med morot (fryste in iskuber av både och så gick lätt att blanda) och så småningom andra grönsaker och frukt (päron, plommon, banan går bra ner).

Vi började smaka vid fyra månader. Ett par veckor gav jag mat (nå, små portioner typ en iskub per gång) en gång om dagen men så gick det så bra så jag började rätt fort ge två mål om dagen. Vid fem månader lät jag henne smaka på kött (kokade lite kyckling och stavmixade med majs och morot, great success!) och ett par veckor senare fick hon prova på gröt och samtidigt införde jag lunch-mellanmål-middag-kvällsgröt rutinen. Havregrynsgröt med plommonsås slinker mycket bra ner. Middagen med morot, palsternacka (=sött) och malet kött är också en stor favorit.

Har alltså inte varit så systematisk utan helt enkelt provat mig fram, låtit henne smaka och om hon gapat efter mera har jag matat och på det sättet har jag märkt att hon vill ha mat var tredje timme ungefär. Det är säkert jätteindividuellt och varierar mycket från bebis till bebis?

Ja och ännu en grej: matandet har nästan blivit en show, vi skrattar och hurrar och klappar och berömmer... inte vet jag om det är rätt strategi men det fungerar, hon tycker matdags är roligt och äter jätteduktigt! :)

Anonym sa...

tack för svaret!

jag insåg också att den "rätta" taktiken var att leka samtidigt som vi äter, så jag sjunger för full hals och leker Prästens lilla kråka och stoppar in skeden i munnen när hon ler, i dag började hon för första gången gapa för skeden och drack alltså bröstmjölk ur pipmuggen (har en sån där magic mug men jag avlägsnade gummit som gör att barnet måste suga på pipen för att få ut nåt, för sugandet sparar hon bara till The Real Thing).

Köpte havregrynsgröt i dag, Muksut var märket tror jag. Men kanske jag ska införa två mål om dagen innan jag börjar med kvällsgröt... eller tja, int vet jag :)

-pu

Det knakar i magen sa...

Tror inte det är så stor skillnad hur man gör faktiskt, bara man börjar med gluten i mindre doser och inte tar mycket på en gång. Tycker de i Sverige rekommenderar gröt och välling mycket tidigare än här? Du märker ju nog vad hon tycker sen. :) Om vi hade allergier i släkten skulle jag kanske varit försiktigare med allt, men nu har jag nog bara låtit henne smaka ganska fritt och rätt fort gått in på större portioner.

Jag har kört helt vanlig elovenahavre, kokat i mikron alltså, bra gick det. Nu har vi haft muksus havrepulver några kvällar för jag blev paranoid och funderade om det var fel att ge havreflingor men inte verkar det vara någon skillnad, så tror nästan jag går tillbaka till elovena bara muksupaketet är slut så har man ett paket mindre i skåpet.

Roligt att pipmuggen funkar, hoppas det fortsätter! Jag tog också bort ventilen eftersom hon aldrig riktigt förstått sig på att suga på något annat än bröstet – ibland dricker hon, ibland rinner det bara ner i halsvecken. ;D