tisdag 19 januari 2010

Jag skulle sova helt frivilligt

Om någon sade åt mig att jag fick ta en tupplur mitt på dagen skulle jag somna bums. Jag skulle inte kräva 72 verser av valfri vaggvisa och ett varv runt Tölöviken.

I dag hoppade dottern över förmiddagsluren för hon ville av någon orsak inte somna, utan bara skrika. Så vi skippade den, och tvättade kläder i stället. Sen åt hon lunch hur snällt som helst, och var glad och nöjd när jag klädde på henne ytterkläderna, klagade två sekunder när jag lade henne i vagnen och slocknade sedan. Nu har hon sovit i nästan två timmar – men en och en halv av dem var ute, på promenad.

Jag blir bara inte klok på vad det är som gör att hon sover bra och vad det är som ibland stör insomnandet? Försöker ju göra likadant varje dag. Nu har hon två nätter i rad sovit väldigt bra nattsömn, 10-11 timmar i sträck, men jag förstår inte varför. Skulle ju gärna veta så vi kan få det att funka så varje natt. Hmmhmm. Om hon ändå kunde prata redan.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har börjat sova lurar med flickan i vår säng. Jag somnar alltid fem minuter innan hon vaknar.

Jag undrar också verkligen vad det är som får dessa små att sova bra ibland och inte alls en annan gång, fast man till synes gjort allt lika och inga dagar skiljer sig särskilt mycket ur mängden. Vi har haft en del case med lek mitt i natten, ca 02-04:30 med normalt uppvak klockan 08. Alla är trötta och så har tösen sovit 3h i vagnen på eftermiddagen. Andra nätter sover hon hur bra och hur länge som helst. I don't get it... Fast nog har man ju själv också svårt att somna vissa kvällar.

-pu