tisdag 5 januari 2010

Flickbebisar har spädare armar?!

Okej det KAN ju hända att jag bara råkat få med mig ett måndagsexemplar av denna rosa body från Name it men tyvärr tror jag inte det är fallet. Den rosa bodyns ärm är nämligen spändare på både vänster och höger sida, vilket troligen beror på att den är fållad på ett annorlunda sätt. Resten av bodyn är, tack och lov, likadan som den blå. Visst, statistiskt sett växer en del pojkbebisar snabbare än flickbebisar men då köper man ju en större storleks body. Kläder i samma storlek och med samma funktion ska väl för fan innebära samma rörelsefrihet oberoende av vilket kön de är "menade" för.

Plockade åt mig de här två plus en vit på julrea i Kampen och tänkte inte ens på att kolla om "flickfärgerna" var annorlunda, det var tag-tre-betala-för-två som gällde och jag tog tre färger som skulle passa med julklappskläderna hon redan fått. Rosa brukar jag sällan välja, men den här var en starkare nyans som jag tyckte var lite rolig. Då blir man ju besviken när man sedan märker att ärmarna inte går att kavla upp och är svårare att få på barnet än de på den blåa.

Är första gången jag själv upplever fenomenet, men inte första gången jag hör om det. Har läst artiklar om det tidigare, och minns ett fall då en tidning granskat jeans och kommit fram till att flickjeansen (=de med broderade blommor och sånt) oftare är smalare än pojkarnas även för riktigt små barn. Vi talar två till fem års åldern alltså. Klädtillverkarna försvarade sig med smörja som att "det är det föräldrarna vill ha". Hur många föräldrar väljer månne medvetet spändare byxor åt sina flickor än åt sina pojkar? I vårt så kallade jämställda Norden? I barnklädaffärer, med kläder för BARN som ska kunna leka och stoja och röra sig fritt för att utvecklas fritt? Jag är så arg att jag överväger att bege mig ut i klädaffärerna med måttbandet i högsta hugg. MORR.

Om andra har råkat ut för detta, meddela gärna och berätta vilken butik eller vilket märke det gällde!

1 kommentarer:

Unknown sa...

Helt sjukt! Fick du sen nånsin svar av dem?