lördag 8 maj 2010

Bloggflytt

En liten varning bara, den här bloggen ska byta namn snart. Inte egentligen för någon annan orsak än att jag tycker det är tokigt att namnet är så gravidbundet.

Hade egentligen inte tänkt blogga efter förlossningen. Men nu känner jag att jag vill fortsätta skriva ännu ett tag. Ingen aning om hur länge faktiskt, men det är fortfarande skönt att skriva av sig.

Läste en artikel i dagens Papper om bloggande mammor och debatten om att lämna ut sina barn på nätet, främst på bild men också i text. (Artikeln finns också på peppar.fi, klick.) Har redan länge funderat på det här och på varför jag egentligen skriver. Handlar ju faktist inte bara om att lämna ut barnet utan också min man samt andra familjemedlemmar och vänner.

Jag har ju valt att inte publicera ansiktsbilder eller lägga ut namn, men det betyder ändå inte att vi är helt anonyma här – jag har gett adressen åt en del vänner och familj, och även sådana som inte fått adressen från mig listar säkert ut vem jag är om de känner mig ens lite. Tror jag. Samtidigt funderar jag, med alla mängder och åter mängder mammabloggar och andra bloggar och Facebookprofiler och fotosidor och miljonertriljoner nätsidor det finns där ute: vem bryr sig i slutändan? Vem tänker hitta just hit och missbruka just den här informationen och varför?

Valet att inte lägga ut namn och bilder har för mig en annan funktion: utan namn och bilder blir bloggen inte offentlig på samma sätt och det betyder att jag kan skriva ärligare texter än vad jag tror jag skulle göra om vem som helst kunde hitta hit eller känna igen oss.

Så, så här är det: jag fortsätter skriva. Främst för att reda ut mina tankar, för att ventilera. För att sätta ord på mina känslor så att jag har bättre koll på läget helt enkelt. Ett plus är ju sedan att jag dokumenterar min första tid som mamma så att jag alltid kan minnas den, på ett annat sätt än jag skulle via bilder och rosenskimrande minnesbilder. Ett annat plus är att jag ibland får kommentarer som både peppar och tipsar och hjälper mig som mamma. Ett tredje plus är att jag alltid njutit av att skriva och gillar att skriva här också, och ett fjärde att besökarstatistiken underligt nog visar att det finns folk som tycker det här är så läsvärt att de kommer tillbaka. Man kan ju fråga sig varför? Varför läser folk mammabloggar, egentligen?

Hur länge bloggen kommer att finnas vet jag inte, men om några månader står vi inför den förändringen att det är min man som blir hemma och jag som går på jobb och då tror jag jag kommer att ha nya sorters mammatankar jag vill skriva om än hemmamammans. Hur länge som helst kommer den här bloggen ändå knappast att finnas: jag har valt att bara skriva om föräldraskapet här och lämna resten av mitt liv utanför, och på grund av det tycker man ju textuppslagen i något skede skulle sina? Eller? Vi får se.

Nå, ursäkta ett långt och rätt yrt inlägg och håll utkik för adressbytet, ni kommer nog inte att missa den, jag lägger ut tydliga länkar sen så ni hittar!

Tänk, i morgon är det morsdag. Min första. Spännande, underligt, fint!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Folk läser väl mammabloggar för att välformulerade och kloka bloggar är bra oberoende vad de handlar om :) o så är det ju intressant att följa med hur folk upplever och hanterar en så stor sak. Och så kan man ju få värdefulla tips för framtiden, sådär ur singelsynpunkt. Fast jag är väl lite jävig förstås - har ju ett visst specialintresse i både dig och lilla S som personer ;D sluta ALDRIG skriva min vän - vi behvöer dig!

Unknown sa...

aijoo, morsdagsgratulationer även här :) fint jobbat <3

puva.ratata.fi sa...

Väntar med spänning på bloggflytt! För jag är hooked :)

Märkte att jag allt ivrigare kommenterade mammabloggar och att facebookstatusuppdateringar inte riktigt räckte till, så jag startade därför en egen. För att kanske få lite utbyte av andra i samma situation. Ifall jag ville skriva av mig enbart skulle jag väl inte behöva göra det offentligt, det finns ju gamla hederliga dagböcker med lås och allt. Offentligheten gör att det i bästa fall kan bli en diskussion.

Jag publicerar bilder men de är sällan bra. Jag tror inte att någon kunde känna igen vår dotter genom bilderna. Jag berättar heller inte vad hon heter. Jag försöker också få bloggen att handla mer om mig själv än om henne, men nu när jag läser igenom gamla inlägg undrar jag lite hur jag dragit gränsen... Hmm. Och så skriver jag definitivt inte om allting som händer i vårt liv. Funderar också på hur länge jag ids skriva. Ska man skriva också när barnet går på dagis och de andra barnens föräldrar kan läsa? Tja, lika gärna kan väl någon förälder läsa nu och så inser vi sedan att våra barn går på samma dagis? Jag är förvirrad, men försöker gå på magkänsla.

Fortsätt skriva!!

Anonym sa...

Tycker också att det är intressant att ta del av diskussionerna och andras erfarenheter av mammalivet, därför läser jag.
På tal om artikeln i Papper reagerade jag på att argumenten kretsade så mycket kring pedofili och risken att nån snuskig farbror tittar fult på bilder av ens barn. Själv tycker jag det viktiga är att respektera barnets integritet helt oberoende av eventuella snuskiga gubbar, såna kan tyvärr inte hindras från att kika på en var som helst och inte bara på nätet.
Nej, det handlar helt enkelt om rätten till ett privatliv (FN:s barnkonvention, hallå!). En vuxen kan säga ifrån om nån annan lägger upp bilder eller skriver om henne men ett för ett litet barn måste föräldrarna försvara rätten till privatliv. Så hur blir det då om det är just mamman som publicerar foto, namn o info om färgen på barnets kakka i sin blogg?
/M

Det knakar i magen sa...

Jag blev också förvirrad av att Papperartikeln handlade så mycket om just pedofili, tycker inte riktigt det är det som är den största faran med barnbloggar utan just integriteten. Och det är svårt det där, precis som puva skriver så kan man ju skriva helt privata dagböcker också så orsaken att jag skriver just blogg är ju att man kanske ska få någon växelverkan med läsarna. Och då kommer man rätt fort fram till konflikten det innebär att försöka värna om integriteten eller till och med vara anonym samtidigt som man gärna vill ha läsare, eller till och med fler läsare.

Så tror faktiskt man inte kan göra så mycket mer än gå på magkänslan. Jag fortsätter skriva så länge det ger mig något och så länge det känns okej. Kan ju faktiskt hända det kommer en gräns emot när barnet blir äldre. Eller att jag då får börja skriva mer om mig själv än om henne. Samtidigt skriver jag inget som jag inte tycker jag kan visa henne när hon blir äldre.