söndag 25 april 2010

Stackars liten

Nu är dottern ordentligt förkyld, näsan bara rinner, rinner och rinner och hon nyser i ett (och sprutar snor över allt och alla) och har varit ganska ledsen hela dagen. Är ju svårt att både äta och sova när man inte kan andas genom näsan.

Var på bröllop i går och det gick ännu bra men mot kvällen blev hon gnällig och vägrade sova så vi fick åka hem – och sedan kom ju förklaringen, näsan hade plötsligt blivit täppt. Sedan gick natten inte särskilt bra.

Vi har ju varit lyckligt lottade hittills, det är första gången hon är sjuk. Men känner mig ändå helt hjälplös när det inte riktigt finns något jag kan göra för att hon ska ha det bättre, annat än ge saltdroppar och försöka suga ut snor (MYCKET lättare sagt än gjort det där med att droppa tre till fem droppar saltlösning i två minimala näsborrar!). Och så blir jag inte klok på vad jag läser om symtom för öroninfektion, verkar vara lite svårt att fastställa för så små? Hoppas det är bättre i morgon.

4 kommentarer:

Unknown sa...

krya på dig s! :) jag har hjälpt till att hålla gudottern på plats när M sög ut snor ur hennes näsa- det är hemskt då de plågas så, de små. Men snart är munken gladast i stan igen, hon verkar inte slås ut så lätt av bobborna :) Krya på er fort!

Saija sa...

Snorsugaren e jattebra! Det gamla knepet med bocker under sangfotterna har du sakert hort om. Jag tyckte ocksa att det hjalpte med sana dar droppar som man lagger i en skal ovanpa ljus (vaporizer?). Man provar ju liksom allt for att hjalpa de sma. Krya pa sig! (Nar kan man borja bada bastu? Det brukar ju minsann oppna nasan!)

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

o sen brukar väl folk ha duschen rinnande med hett vatten o bejbin i badrummet så han/hon får andas ånga - det mest effektiva sättet att öpnna andningsvägarna. Superekologist ;D men lilla s börjar vara så stor att hon kanske snart klarar av att andas ånga på lättare sätt?