torsdag 9 juli 2009

Är du nervös?

I morgon är det dags. Telefonen ringer och piper i ett med folk som önskar lycka till och undrar om vi är nervösa. Underligt nog är jag inte det. Tänk att den skräck jag hade för förlossningen för några månader sedan bara försvunnit, utan att jag själv gjort något åt saken?! Hormoner, hormoner...

Det är ju inte så att jag tror det ska gå hur lätt som helst och inte göra det minsta ont, tvärtom är jag inställd på en helvetisk smärta – men så är det ju inte förlossningen som är målet utan det den resulterar i, det vill säga själva barnet. Så mina tankar är redan inställda på nästa vecka och hur vi ska ha det här hemma, när vi är tre i stället för två. Går och längtar och pajar magen och är allmänt pirrig och glad alltså.

Fast visst har jag stunder av resfeber också, funderar hur vi ska klara det och om vi är förberedda. I går stressade jag över att vi inte har lyckats skaffa badkar, bröstpump eller blöjämbar ännu. A skrattade och sa att han tror nog inte bebin bryr sig, och att det kan han fixa sen, eller så ber vi någon annan göra det. Och så är det ju.

Sinnesstämningen just nu är väl ungefär att jag inte har någon aning om vad vi ger oss in på, förutom att det kommer att vara den största förändringen jag någonsin varit med om. Och att jag aldrig sett fram emot något så mycket som det här, just nu: att få vårt barn i famnen någon gång under veckoslutet.

Rädd tänker jag inte vara. Det lönar sig inte. Man kunde ju fundera sig galen på vad som kan gå fel men det tänker jag till varje pris försöka undvika. Just nu litar jag på min kropp och på A och på barnmorskorna och den känslan ska jag försöka hålla fast vid också i morgon. Jag frågar ibland A hur det känns för honom och vem som stöder honom när han hela tiden stöder mig, och han säger bara att han nog klarar sig. Han är jättelugn (eller ger åtminstone sken av att vara det) och det hjälper ju mig massor. Sen frågade jag också vad han gör om jag sen bara kniper ihop och springer ut i bara sjuhussärken och skriker att jag ångrar allt och han bara skrattade och sa att det gör du nog inte. Så då gör jag väl inte det då, nix, njet. Just nu tror jag på allt han säger!

I natt ska jag försöka stänga av hjärnan och få sömn. För nog är det en vidunderligt stor tanke, att vi snart blir föräldrar. Bäst att inte fundera så mycket, för det går väl ändå inte att förstå?

7 kommentarer:

Anna sa...

Helt krejsit att det nu står 1 day left i den där räknaren till vänster, jag minns när det ännu var typ 90 dagar... :)

Men det kommer att gå så bra så bra, och det var helt super med vår "kollektiva förlossningsförberedelse" idag! :)

Minimajk är ju såå efterlängtad både av sina föräldrar och av omvärlden, omständigheterna kunde inte vara bättre!

Hoppas att så mycket som möjligt på BB blir som ni önskat och att allt går bra, men det gör det helt säkert.

Tusen kramar! Nästa gång vi ses är du MAMMA, tänk så fantastiskt!

PS. Jag glömde min vita blus hos er ifall du undrar vems det är :)

Det knakar i magen sa...

Jo det var jätteskönt med tjejlunch, att bara sitta och fnittra och äta gott! Tänkte att det är din blus, du får komma efter den nästa vecka... när du kanske har annan orsak att komma på besök också. ;)

Saija sa...

Åååh, jag blir alldeles rörd! Lycka till - och säger som åt Sekavuustila, hoppas att du har tid, ork och lust att fortsätta skriva fast det slutat knaka i magen: du skriver så fängslande (o helt själviskt så är det jätteintressant att läsa om vad jag har att vänta mig om några veckor).

Anonym sa...

Det kommer att gå så bra. :)

vi hörs sen när du är mamma och jag nästan är det!

styrkekramar,

puva

Unknown sa...

Jag började nästan gråta när jag läste det här. Jag kan inte heller alls fatta att nästa gång vi hälsar på finns det en pikiliten människa där! :)

Allt kommer att gå jättejättebra idag, tänker på er. Kommer inte att kunna kocentrera mig på något annat förrän jag får babynews ;D

Unknown sa...

Som en kommentar till Annas kommentar måste jag säga att det är fullständigt bisarrt att det nu står 0 days left. NOLL dagar! IDAG alltså :)

Anonym sa...

Så blev det 10 juli då. Min födlare. inte helt fel. :-) Grattis en gång till bara och så är jag nyfiken på vad nästa inlägg kommer att vara och när. Finns kanske annat at fundera på nu... Kram på er TRE!